Mükemmel iniş, jet müdahale! 371 metre gövde üzerinde sürtünerek ilerledi
Çiğdem Yılmaz / İstanbul – Paris’ten kalkarak İstanbul’a gelen FEDEX şirketine ait Boeing 763 tipi kargo uçağı, dün İstanbul Havalimanı’na iniş yapacağı sırada arızalandı. Havalimanına yaklaştığı sırada ön iniş takımları açılmayan uçağın kaptan pilotu, 07.55’te durumu İstanbul Havalimanı Hava Trafik Kontrol Kulesi’ne bildirdi. Pilot kuleye, uçağın göstergesinde ön dikmenin aşağıda olmadığı ikazının yer aldığını söyleyerek, kulenin yerden uçağın ön bölümüne bakmasını istedi. Pisti pas geçerek uçuşuna devam eden pilot, yakıt boşaltarak tekrardan inişe geçti ve kargo uçağı 08.17’de gövde üzerine acil iniş yaptı.
Hemen soğutuldu
371 metre gövde üzerinde sürtünerek ilerleyen uçak, sürtünmenin etkisiyle kısa süreli alev alsa da pistte önlem alan Havalimanı Kurtarma ve Yangınla mücadele Servisi ekipleri, 13 saniye içinde müdahalede bulundu ve uçağı soğutarak olası bir faciayı önledi. İstanbul Havalimanı İşletmesi İGA Hava Tarafı Operasyon Direktörü Ozan Karakış, “Uçak, pistimizin üzerine iniş yaptıktan sonra ana iniş takımları üzerinde belli bir noktadan sonra uçağı gövde üzerinde bırakıp çok başarılı bir şekilde yaklaşık 371 metre gövde üzerinde ilerleyerek, pistte tam merkez noktada kaldı. Havalimanı yangın söndürme ve kaza kırım kurtarma ekipleri 12-13. saniyede sürtünmeden dolayı ortaya çıkan kıvılcımlara söndürme işlemi uyguladı. Her iki pilot, bir kaç dakika içerisinde kokpit camından tahliye edildi. Her iki pilotun da sağlık durumu iyi” bilgisini paylaştı.
‘Eğitimini almışlardır’
İstanbul Aydın Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Fakültesi Pilotaj Bölümü’nden Doç. Dr. Salim Kurnaz, uçak iniş takımlarının çalışma sistemine yönelik şu bilgileri verdi: “Hidrolik borularda, kumandalarda bir tıkanıklık ya da mekanik sıkışma söz konusu olabilir. Sağ ve solundaki ana iniş takımları uçağın pistten çıkmasını biraz engellemiş gibi gözüküyor. Pistten çıkarsa yolcuların zarar gördüğü, değişik örnekler var. Dönem dönem yaşanabilen kazalar, daha kötü sonuçlananları var. Pilotlarımız bu konuda eğitimli. Uçağı gövde üzerine indirebilecek eğitimleri aldıklarını düşünüyorum. Başarılı bir iniş, pilotlarımızı tebrik ediyorum”
PİLOTLAR DEĞERLENDİRDİ: Uçak pistin tam ortasına indirildi
Türkiye Havayolu Pilotları Derneği (TALPA) Başkanı Kaptan Pilot Okan Üreksoy: “Burun iniş takımı açılmıyor ve bunu fark edince alçak geçiş yapılıyor. Kuleden iniş takımının açık olup olmadığını teyit ediyorlar. Çünkü bazen açılmamış görünebilir, gerçekte açılmıştır. Kuleden de açılmadığını teyit ettikten sonra iniş hazırlığını yapar. Burada önemli noktalardan biri yakıtını azaltıp uçağın iniş ağırlığını düşürmektir. Diğer en önemli noktalardan biri de pistin hazırlanması ve öyle de yapılmış. İnişte herhangi bir anormallik görünmüyor. Uçak tam pistin orta noktasında, herhangi başka bir yapısal hasar yok ve bu oldukça başarılı bir iniş yapıldığını gösteriyor.”
Son çare
Emekli Kaptan Pilot ve Kaza İnceleme Uzmanı Eyüp Turşucu: “Hangi uçakta olursa olsun, genelde büyük gövdeli uçaklarda bu tip arızalar yaşanabilir. Burun iniş takımı açılmadığı takdirde yedek açma sistemleri vardır. O da açılmadığı takdirde en son yapılacak bugün gördüğümüz gibi gövdesinin üzerine iniş yapmasıdır. Uçağın kargo ya da yolcu uçağı olması fark etmez. Bugün de mükemmel bir iniş yapıldığını gördük, oldukça başarılıydı. Uçak ne sağa kaydı, ne de pisten çıktı.”
Bakan Uraloğlu: Tüm ekiplerimizi kutluyorum
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu yaptığı yaptığı açıklamada görevlilerin başarılı yönlendirmeleriyle uçağın gövdesi üzerine sorunsuz bir iniş gerçekleştirdiğini belirterek “İki pilotun tahliyesinden sonra sağlık durumları kontrol edilmiş; herhangi bir olumsuzluk tespit edilmemiştir. Sürece ilişkin gerekli teknik incelemelerimiz de devam etmektedir. İvedi olarak olaya müdahale eden tüm ekiplerimizi kutluyor; herkese geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum” ifadelerini kullandı.