Kazanma Hırsının Bambaşka Bir Boyutu: Formula 1 Tarihinin Kara Lekesi Olan Crashgate Skandalı

Bu yarış yalnızca lastiklerin asfaltla buluşmasına değil, aynı zamanda Formula 1’in karanlık bir noktasına da ışık tuttu. Pist üzerinde avantaj kazanmak isteyen bir takım, genç bir pilotun kısa kariyerine leke sürdüğü bir yarış olarak akıllarda kaldı. 

Olay ilk başta “yalnızca bir kaza” denilip geçilse de aslında kazanın çok ötesindeydi. Formula 1’in etik ve rekabet ilkelerini sorgulatan bir tartışmayı beraberinde getirmesi ise cabası.

Formula 1, tarihinin ilk gece yarışını Singapur’da gerçekleştirecekti.

Lewis Hamilton

28 Eylül 2008’de olan yarışa kadar Renault’da işler iyi gitmiyordu. Takımın pek bütçesi yoktu. Takımda üst üste iki yıl şampiyonluk yaşamış olan Fernando Alonso, bir önceki sene McLaren’a geçiş yapmış ve çaylak sezonunu geçiren Hamilton ile takım arkadaşı olmuştu. İkili o sezon 1 puanla şampiyonluğu Raikkonen’e kaptırdı. Hamilton için bu bir başarıydı ama son iki yılın şampiyonu için fiyaskoydu. 

McLaren ekibi, ışığı Hamilton’da görünce Alonso, Renault’ya geri dönmüştü. Alonso’nun dönüşü ile birlikte de takım yeniden sponsor çekmeye başladı.

Ferrari, McLaren ve Sauber gibi takımların arkasında zayıf bir performans sergiliyordu. Singapur’daki bu yarış, nasıl oldu da spor tarihinde alışılmadık bir şekilde skandala dönüştü?

Singapur GP, sezonun sondan 4. yarışıydı.

Fernando Alonso

Alonso, sezonun o noktasına kadar sadece 28 puan toplamıştı. Nelson Piquet Jr. ise sadece 3 kez puan alabilmişti. Yani Singapur’da başarılı bir sonuç almaları çok önemliydi.

Ancak işler bekledikleri gibi gitmedi. Piquet Jr., sıralama turlarının ilk kısmında elendi ve ardından Alonso, ikinci seansta tur atamadan mekanik arıza yaşadı. Bu da ikilinin yarışa 15. ve 16. sıralardan başlayacakları anlamına geliyordu. 

2008 yılında, bugünkünden farklı olarak pit stoplar esnasında araçlar yakıt da alabilirdi ve yakıt stratejileri büyük önem taşırdı. Arkalarda kalan araçlar, depolarını ağzına kadar doldurup rakiplerinden bir pit stop az yaparak avantaj elde etmeye çalışırdı.  

Yarışa 15. sıradan başlayacak olan Alonso’nun benzin deposunda az yakıt ve jantlarının üstünde ise yumuşak lastikler vardı. Bu durum herkesin kafasını karıştırdı. Alonso’nun yarışın başında yakıt yükü ve lastik avantajıylahızla ilerleyerek ilk sıralara yerleştiğine şahit oldular. Ancak 10. turda yaptığı pitte sert lastiklere geçip ağır yakıt yükü almıştı.

Bu durum, o dönemde Formula 1 spikeri James Allen’ın dikkatini çekti ve Renault’nun farklı stratejiler deneyerek yükselmeye çalıştığını söylemişti.

Çok geçmeden 3 tur sonra gerçek tablo ortaya çıktı. Renault’nun stratejisi oldukça garipti. Kameralar, 14. turda Sebastian Bourdais’in kaçış alanından piste geri dönüşünü gösterirken aniden görüntü başka bir yere kaymıştı. Piquet Jr., duvara çarpmış bir şekilde duruyor ve pistin tersine bakıyordu.

Bu kaza, güvenlik aracının çıkmasını gerektirecek şiddetteydi. Üstelik enkazın bulunduğu yerde herhangi bir kaçış yolunun olmaması durumu daha da ciddileştiriyordu. Bu yüzden güvenlik aracı derhal devreye girdi.

O dönemdeki kurallara göre, yarışlarda güvenlik aracının ilk turunda pite girmek yasaktı ve bu kurala uymayan pilotlar 10 saniye dur-kalk cezası alıyordu.

Kazadan sonra Piquet, aracın sert lastiklerinden kaynaklanan bir kaza olduğunu iddia etti.

Bu kaza, araçların pit zamanında meydana gelmişti ve bu araçların bir tur daha atacak yakıtı yoktu. Bu nedenle pilotlar, ceza almayı göze alarak araçlarını pite sürmek zorunda kaldılar. Pite giren pilotların çoğu piste geri dönebildi, ancak şampiyonluk mücadelesi veren ve o an yarışı lider olarak götüren Felipe Massa, yakıt pompasıyla birlikte pitten çıkmaya çalışırken pit yolunun sonunda kaldı. Massa, sezon sonunda şampiyonluğu 1 puanla Hamilton’a kaptırdı. 

Ferrari mekanikerleri yakıt pompasını sökse de Massa, son sıraya düşmek zorunda kaldı ve almış olduğu pitten geçme cezasıyla yarışa devam etmek zorunda kaldı.

Bu olayların ardından Alonso, yarışın içinde kalmak için pite girmiş 4 pilotun hemen arkasında 5. sıraya yerleşmişti.

Yarışın doğal akışıyla Alonso, 1. sıraya yükseldi ve geri kalan yarışta pozisyonunu koruyarak Renault’ya iki yıl sonra ilk galibiyetini kazandırdı. Bu zafer, Alonso için kariyerinin en önemli galibiyeti olarak kabul ediliyor ve her sorulduğunda bu yarışı en iyi zaferi olarak nitelendiriyor. 

2008 sezonunda Singapur’da elde edilen zaferinin ardından Alonso ve Renault, bir hafta sonra Suzuka’da bir başka zafer daha kazandılar ve sezonu 61 puanla 5. sırada tamamladılar. Bu resmen, kötü bir sezonun beklenmedik sürpriziydi.

Takımın kazandığı tüm puanlar, 7 numaralı araç ve pilotu Fernando Alonso tarafından elde edildi.

Nelson Piquet Jr. ise hiçbir yarışı ilk 10’da tamamlayamadı.

Nelson Piquet

Bu başarısız performans, 10 yarış sonrasında Flavio Briatore ve Renault’nun tahammül edemediği bir noktaya ulaştı ve Macaristan GP’sinin ardından Piquet Jr.’ı takımdan attılar. Ancak onun yerine gelen Romain Grosjean da mükemmel sayılmazdı.

Kalan 7 yarışta en iyi derecesi 13. olan Grosjean’ın kötü performansı, 2010 yılında gridin dışında kalmasına neden oldu. Ancak Renault için asıl büyük sorun henüz ortaya çıkmamıştı.

30 Ağustos 2009’da ortaya atılan bir iddia ile başladı her şey. Takımdan gönderilen Piquet Jr., yaşananları tek tek anlatmaya başladı. İfadesinde, Briatore ve Symonds’ın Piquet Jr.’a kazayı nerede ve nasıl yapması gerektiğini anlattığını söyledi. Buna karşılık, Renault da Piquet Jr. aleyhinde “karalama” ve “şantaj” yapıldığı iddiasıyla karşı dava açacağını açıkladı.

Times Gazetesi’nde Renault’nun takım içi telsiz konuşmaları yayımlandı.

Renault’nun, kazanın olacağı yerden nasıl olacağına kadar her detay Piquet Jr.’a anlatılmıştı. Bu delillerin yayınlanmasının ardından Symonds ve Briatore takımdan ayrıldı. 21 Eylül 2009’da FIA, Renault’yu ertelemeli olarak 2 yıl boyunca F1’den men etti. Symonds 5 yıl, Briatore ise ömür boyu F1’den men edildi.

Tüm bu olayların ardından Renault, baş sponsoru olan ING Bank’ın sponsorluğunu da kaybetti ve 2010 sezonu sonunda F1 takımını Lotus’a sattığını açıkladı.

Pat Symonds, FIA’nın verdiği 5 yıllık yasak sona erdikten sonra, 2013 sezonu sonunda Williams ile Formula 1’e geri döndü. 2014 ve 2015’teki başarılı araçların geliştirilmesinde önemli bir rol oynadı. Şu anda F1’in baş teknik danışmanı olarak görev yapıyor.

Bu olaylardan en kârlı çıkan isim Fernando Alonso oldu. Çünkü kendisiyle ilgili herhangi bir karar alınmadı ve olayla ilgili bir bağlantısı olmadığı kabul edildi.

Kaynaklar: F1 Chronicle, Talk Sport, ABC

Formula 1 ile ilgili diğer içeriklerimiz:

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

pendik escort
tuzla escort
esenyurt escort
aresbet
şutbet
kalebet
supertotobet
betpas
restbet
onwin
lordbahis
ligobet
kolaybet
betpark
betmatik
oslobet
milosbet
masterbetting
matadorbet
maksibet
oslobet
xslot
tarafbet
betgaranti Giriş
Pendik escort
veslot
betturkey
betovis
tarafbet
betist giriş
showbet
xslot giriş
favorislot
barn festival
pragmatic slot oyunları
radissonbet
egt oyna
betmarlo
floating dragon oyna
bonus hunt" rel="dofollow">bonus hunt">bonus hunt
aresbet
tombala oyna
wild wild riches oyna
betibom
dog house megaways
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
wild west gold oyna
markaj giriş
trwin giriş
altıncasino
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
diyarbet
sugar rush oyna
hiperwin
sweet bonanza oyna
diyarbet
diyarbet
mrbahis
favorislot
markaj giriş
trwin
big bass bonanza oyna
gates of olympus oyna
egt oyna
favorislot
markaj giriş
trwin
betingo
bahisbudur
casi pol
casipol giriş
casipol giriş
casipol
casipol
romabet
mrbahis
casipol şikayetvar
casipol giriş
casipol twitter
casipol şikayet
casipol
casipol güncel giriş
casipol güncel
casipol giriş
casipol girişi
avcılar escort
esenyurt escort
bahçeşehir escort
beylikdüzü escort
bakırköy escort
halkalı escort
şirinevler escort
şişli escort
istanbul escort
esenyurt escort
avcılar escort
redwin
redwin giriş
vdcasino
venüsbet
grandpashabet
supertotobet giriş
tipobet giriş
vdcasino giriş
betcup giriş
sekabet giriş
romabet
romabet
sahabet
savoybet
savoybet
savoybetting
tipobet
tulipbet
gorabet
hilbet
hilbet
ikimisli
ikimisli
interbahis
jasminbet
klasbahis
klasbahis
kordonbet
kralbet
kralbet
ligobet
limanbet
limanbet
mariobet
markajbet
marsbahis giriş
matadorbet
matadorbet
meritking
milanobet
milanobet
milosbet
milosbet
mostbet
mostbet
mrbahis
mrbahis
neyine
noktabet
norabahis
oleybet
onbahis
orisbet
xslot
superbetin
tarafbet giriş
tulipbet giriş
padisahbet
padişahbet
palacebet
palacebet
perabet
perabet
pinup
pokerbeta
polobet
polobet
pusulabet
pusulabet
Asyabahis
bahsegel giriş
bahsegel giriş
betmarlo giriş
casibom giriş
jojobet
lidyabet giriş
lidyabet
betmoon
betnano
asyabahis
bahigo
bahigo
bahigo
bahiscom
bahiscom
belugabahis
belugabahis
betcup
betpark
betroad
bets10
bettilt
betvole
casibom
casinomaxi
casinoper
cratosslot
dinamobet
dinamobet
dinamobet
goldenbahis
grandpashabet
holiganbet
hovardabet
imajbet
interbahis
jojobet
limanbet
limanbet
makrobet
mariobet
mariobet
mariobet
matbet
meritking
mobilbahis
mostbet
nakitbahis
ngsbahis
ngsbahis
ngsbahis
onwin
onwin
onwin
onwin
paribahis
paribahis
paribahis
perabet
perabet
perabet
piabet
pinup
pulibet
redwin
1xbet
sahabet
sekabet
setrabet
slotbar
superbahis
timebet
tipobet
tipobet
tumbet
vdcasino
vevobahis
Abdulla62630105
asyabahis
betcup
betorspin
betpark
betpark
betpas
betpas
betper
betper
betsat
betvole
casinovale
dinamobet
dumanbet
elexbet
elitbahis
extrabet
extrabet
favoribahis
gobahis
goldenbahis